مایکروسافت در حال از بین بردن جاوا اسکریپت است

مایکروسافت تقریباً جاوا اسکریپت را از بین برد

مایکروسافت در تلاش خود برای تسلط بر وب، یک بار سعی کرد جاوا اسکریپت را از بین ببرد.


در اوایل دهه 2000، مایکروسافت اینترنت اکسپلورر پر استفاده ترین مرورگر جهان بود. رقیب آن، Netscape Navigator چندین درصد عقب افتاد. این دو مرورگر از زبان های برنامه نویسی سمت کلاینت مشابه برای تقویت تعامل استفاده می کردند، جاوا اسکریپت و جی اسکریپت برای شکل دادن به وب در دهه های آینده مبارزه می کردند.

انجام پروژه در فریلنس پروژه

مایکروسافت با در اختیار داشتن تقریباً 96 درصد از سهم بازار، نیازی به پیشبرد ابتکاری که استفاده همگانی از جاوا اسکریپت را در مرورگرها از طریق یک استاندارد ترویج می کرد، احساس نمی کرد. در یک سری اتفاقاتی که منجر به اتهامات ضد تراست در سال 1998 و استعفای بیل گیتس شد، مایکروسافت تقریباً باعث مرگ جاوا اسکریپت شد.

مسابقه


    اولین مرورگر وب با رابط کاربری گرافیکی، Mosaic، در سال 1993 منتشر شد. این مرورگر که برای افراد غیر فنی قابل دسترسی بود، نقش برجسته ای در رشد سریع وب جهانی نوپا - ویکی پدیا داشت.


هنگامی که پروژه Mosaic خاتمه یافت، مایکروسافت مجوز نرم افزار را صادر کرد و اینترنت اکسپلورر را در بالای آن ساخت. برخی از مهندسانی که روی مرورگر Mosaic کار کرده بودند، شرکت جدیدی به نام نت اسکیپ را تأسیس کردند. این دو شرکت در مبارزه برای تسلط بر بازار یکدیگر را پیدا کردند. که عواقب آن مدت ها محسوس خواهد بود.

سفارش ساخت سایت در فریلنس پروژه

تقریباً زمانی که رایانه‌ها به طور منطقی پیچیده و تعاملی بودند، وب‌سایت‌ها در سال 1995 ثابت و غیرقابل دعوت بودند. چالش افرادی که روی مرورگرها کار می‌کردند، توسعه ابزارهایی بود که به طراحان وب امکان انعطاف‌پذیری بیشتری برای ایجاد سایت‌هایی با پویایی می‌داد.


در سال 1995، نت اسکیپ شروع به فکر کردن در مورد راه حل برای مشکل یک وب استاتیک کرد. رویکرد آنها دو گونه بود: از یک طرف، آنها به Sun Microsystem رسیدند تا در مورد استفاده از جاوا به عنوان یک زبان برنامه نویسی در ناوبر خود مذاکره کنند. از سوی دیگر، برندان آیخ را استخدام کردند تا زبان جدیدی را برای همین هدف ابداع کند. مدیریت ارشد در مورد مسیر دوم تصمیم گرفت و یک نمونه اولیه با موفقیت در طول سال توسعه یافت.


در همان سال مایکروسافت اینترنت اکسپلورر را راه اندازی کرد. یک سال بعد، آنها نسخه مهندسی معکوس جاوا اسکریپت به نام JScript را منتشر کردند. توسعه این دو مرورگر به قدری از هم دور می‌شد که در برخی مواقع، ایجاد وب‌سایت‌هایی که در مرورگرهای مختلف یکسان به نظر می‌رسند بسیار دشوار شد. برچسب هایی مانند "بهترین مشاهده در نت اسکیپ" و "بهترین مشاهده شده در اینترنت اکسپلورر" در وب سایت ها رایج شد.

محاصره بی رحمانه


در اوایل دهه 2000، مایکروسافت برنده آشکار بود. از هر 10 نفر 9 نفر از اینترنت اکسپلورر استفاده می کردند. اگرچه نت اسکیپ در اواسط دهه 90 با یک سهم راحت شروع به کار کرده بود، اما این مایکروسافت بود که 96 درصد از بازار را در آغاز دهه 2000 در اختیار داشت. مایکروسافت چگونه چنین شاهکار خارق العاده ای را مدیریت کرد؟

انجام پروژه متلب با بهترین متخصصان

دلایل زیادی چنین دستاوردی را نشان می دهد، تعدادی از آنها بعداً در دادگاه مورد مناقشه قرار گرفتند. به عنوان یک چیز، مایکروسافت قبلاً یک شرکت سهامی عام با منابع مالی گسترده بود که نت اسکیپ در سال 1995 عمومی شد. ارزش بازار مایکروسافت در مقطعی در سال 1996، 10 برابر نت اسکیپ بود.


دو حرکت مهم از طرف مایکروسافت انجام شد که موقعیت صفحه شطرنج را به طرز چشمگیری تغییر داد. یکی از آنها زمانی بود که مایکروسافت تصمیم گرفت هر نسخه از ویندوز را با نصب اینترنت اکسپلورر جمع کند. و دوم، با اعطای استفاده رایگان از مرورگر نه تنها به کاربران ویندوز، بلکه به کسانی که از مکینتاش اپل استفاده می کنند.


به نقل از جیم بارکسدیل، مدیرعامل وقت نت اسکیپ، گفته می‌شود که «در زمان‌های بسیار کمی در جنگ، نیروهای کوچک‌تر بر نیروهای بزرگ‌تر غلبه کرده‌اند...». مبارزه آنها برای بقا به جای استثنا، یک هنجار بود. نت اسکیپ که قادر به ادامه مبارزه نبود، در سال 2002 توسط AOL خریداری شد.

ضربه ای که قرار بود کشنده باشد

عکس یوهان والتر بانتز در Unsplash


در سال 1996، یک سال پس از راه اندازی جاوا اسکریپت، نت اسکیپ پیشنهادی را برای استانداردسازی این زبان به ECMA International ارائه کرد. مایکروسافت در روزهای اولیه به این تلاش پیوست. در اواخر دهه 90 و اوایل دهه 2000، مایکروسافت در وضعیت کاملاً متفاوتی نسبت به سال 1996 قرار داشت.


    نادرست نیست اگر بگوییم جاوا اسکریپت یک فناوری اختصاصی شرکت مایکروسافت در اوایل دهه 2000 بود.


در مقطعی، مایکروسافت تمام تلاش‌های خود برای استانداردسازی جاوا اسکریپت را کنار گذاشت و به جای آن بر گسترش دسترسی اینترنت اکسپلورر متمرکز شد. منطقی که در پس تصمیم برای توقف هرگونه پیشرفت به سوی استانداردسازی وجود دارد، کاملاً منطقی اقتصادی است. از آنجایی که مایکروسافت از قبل کنترل کاملی بر بازار داشت، هرگونه تلاش برای یکسان سازی جاوا اسکریپت در بین مرورگرها بیشتر از هر مرورگر دیگری به اینترنت اکسپلورر آسیب می رساند.


نادرست نیست اگر بگوییم جاوا اسکریپت یک فناوری اختصاصی شرکت مایکروسافت در اوایل دهه 2000 بود. مایکروسافت کنترل مطلق بر آن داشت. منبع باز تحت سانسور شرکتی شکوفا نمی شود، تعداد بسیار کمی ابزارهایی را با این زبان توسعه می دادند، و به همین دلیل رشد کافی نبود.


مسیر جاو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد